Chestionarul Implicarii Motivationale (IM) -(elevi)
Ce il /o atrage, il/o face sa se implice motivational?
Chestionarul IM (Implicare Motivationala) evalueaza implicarea motivationala, definita prin preferintele sau tendintele unei persoane de a fi motivata de anumite scopuri finale (placere, recompensa, provocare, recunoastere) sau, altfel spus, de a fi atrasa de anumite tipuri de obiective motivationale (egocentrice, instrumentale, internaliste sau sociale etc.) (Constantin et al., 2008).
Chestionarul IM a fost construit in acord cu sinteza teoretica propus de Beauvais si Scholl (1999), un cadru conceptual unic al motivatiei umane care descrie directia implicarii motivationale dominante a unei persoane (ce o face sa fie motivata, ce o atrage in termeni de obiective motivationale). In urma analizei marilor teorii ”clasice” ale motivatiei, cei doi autori rezuma motivatiile umane, descrise in diferite modele teoretice, la 5 mari dimensiuni propunand un cadru conceptual unic al motivatiei umane: intrinsic process motivation; external self concept-based motivation, internal self concept-based motivation, instrumental motivation si goal internalisation.
Chestionarul IM permite evaluarea primelor 4 dimensiuni din acest model sintetic, a acelor forte sau motive psihologice care face o persoana sa se implice, sa fie atrasa spre un anumit obiectiv sau sa se mobilizeze in a se angaja intr-un comportament dat:
• motivatii egocentrice (”placere”) preferinte pentru sarcini placute si interesante, realizate din pasiune si fara presiuni externe);
• motivatii sociale (”recunoastere”) preferinte pentru recunoasterea primita din partea celorlalti, pentru feedback social sau recunostinta individuala);
• motivatii internaliste (”provocare”) preferinte pentru provocare, sarcini dificile incitante si posibilitatea de satisfacere a curiozitatii sau de auto-validare a propriilor competente/ limite);
• motivatii instrumentale (”recompensa”) preferinte pentru recompense concrete, materiale si financiare sau pentru atuuri/ ”punctaje” utile in promovarea ierarhica).
Prin combinarea cele patru seturi de dimensiuni bipolare este posibila identificarea scorurilor la doua dimensiuni motivationale majore:
o motivatie intrinseca – preferinte pentru motivatii interne, cele care deriva din curiozitatea, provocarea si placerea realizarii, in sine, a unei activitati; suma tendintelor egocentrice (”placere”) si internaliste (”provocare”);
o motivatie extrinseca – preferinte pentru motivatii externe, cele derivand din calitatea recompenselor, avantajelor sau aprecierilor primite din partea celorlalti; suma tendintelor externaliste (”recunoastere”) si instrumentale (”recompensa”).
Chestionarul I.M. – adulti este construit, validat si etalonat pe populatia romaneasca de peste 18 ani si face referire predominant la situatii profesionale, la contextul motivational al muncii, fiind un foarte bun instrument pentru analiza motivatiei in context organizational.
Chestionarul I.M. – elevi este adaptat pentru mediul scolar si etalonat pe adolescenti intre 14 si 18 ani, facand referire la situatii scolare, la contextul motivational al invatarii academice. Versiunea IM pentru elevi permite identificarea principalelor preferintele sau tendintele motivationale ale unui elev/ ale unei eleve, cele care influenteaza stilul de invatare, alegerea obiectivelor scolare sau a nivelul de implicare scolara.
Timpul mediu de completare a chestionarului online: 10 minute
Varsta minima de la care se poate realiza evaluarea: 14 ani
FURNIZORUL serviciilor, copyright © 2023 PsihoProfile, cu toate drepturile rezervate este Societatea SC Expert Network Services SRL, cu sediul în Iasi, str. Barbu Lautaru nr.11, Romania, inregistrata la Registrul Comerțului Iasi sub numarul J22/1164/2002, CUI RO14961700. Prin intermediul aplicatiei web furnizorul pune la dispozitie BENEFICIARILOR sai instrumente si servicii profesionale de evaluare psihologica, consiliere individuala si consultanta organizationala.


